mandag den 30. januar 2012

Langkawi

Langkawi - en ø-gruppe bestående af 99 øer, hvoraf Pulau Langkawi er den største, er en lille perle i på vestkysten af den Malaysiske halvø. Vi kom hertil som et hurtigt stop på vejen mod vores afslapningsferie i Thailand, og er blevet belønnet for vores stop her med dejlige hvide sandstrande, blåt vand og palmer. Til gengæld er øen meget kommerciel, hvilket virkelig fjerner noget af idyllen og charmen, og ind imellem efterlader et indtryk af, at man er havnet midt i et dårligt chartersted. Sejler man væk fra reklamerne, kinesiske og malaysiske turgrupper, høje hotelkomplekser mm., så kan man fornemme det paradis, som ø-gruppen er.

Vi ankom søndag til øen efter en 2-3 timers sejltur fra Penang - Anders og pigerne snork-boblede på halvdelen af turen efter at have været tidligt oppe. Imens sad jeg og "nød" udsigten og blev mere og mere dårlig - søstærk bliver jeg aldrig... Vi brugte den første dag til at gå en lille tur og ordne lidt praktiske ting.

Gry kan spotte en legeplads på kilometers afstabd . og her i Malaysia er der overraskende nok en del, og gode, legepladser - Langkawi var ingen undtagelse.

På vores ene hele dag her på øen havde vi valgt at tage på en "ø-hop" tur for at få set lidt af de mange øer, der er i ø-gruppen. Først sejlede vi til en lille ø, Beras Basah Island, hvor der var en lille perle af en strand. Her hyggede og badede vi indtil vi skulle sejle videre. Stranden var meget børnevenlig med roligt, stille vand, hvor der ikke sådan lige blev dybt vand på de første skridt. Ungerne elskede vandet - og det fik os for alvor til at se frem mod vores badeferie, der venter forude :-)

Ankommet til en lille lækker strand på en af Langkawis mange øer.
 Legetid!

Snorkel-udstyret afprøves.

Vi sejlede videre i vores lille båd, som vi delte med 8 andre turister, til en ø, Singa Besar Island, hvor man kunne se store ørne svæve over os. Bådmændene synes, at det var sjovt at fodre ørnene, så de fløj ned til vandet og tæt på bådene, men egentlig var de flottest og mere majestætiske, når de fløj højt oppe over hovederne på os.

Efter et kort stop ved en fiskeavls farm, hvor man kunne se fisk i net nedsænket i vand - noget, Gry synes var rigtig sjovt - sejlede vi videre. Sidste sted, vores båd stoppede, var Dayang Bunting Island. Her skulle vi gå ind midt på øen, hvor der, omkranset af kalkstensklipper og jungle, lå en ferskvandssø og gemte sig. Øens navn betyder "den gravide kvindes ø", og en legende siger, at et barnløst par efter 19 år fik et barn efter at have drukket vand af denne sø.
Den gravide kvindes ø - opkaldt efter formen på øen - bjergene danner en form som en gravid kvinde, der ligger ned (hovedet til højre i billedet)

Ferskvandssøen midt inde på den lille ø.
Vi startede besøget på øen med at være i næsten-nærkontakt med en lille aggresiv abe, der havde spottet, at Gry gik med en kiks i hånden, som den gerne ville have fingre i. Vi kunne se, at den lagde an til at komme helt hen til os, så vi skyndte os at kaste kiksen væk - og så var der ikke flere snacks før vi var sikkert tilbage i båden. Desværre var de mange aber på øen blevet lidt for modige og nærgående gennem tiden, og flere fik abernes aggresivitet at føle. Et par, vi delte båd med, fik hapset deres taske ud af hånden af en abe. Efter lidt hiven frem og tilbage og hjælp fra en af bådførerne (=stor malay med stor kæp i hånden), fik de deres taske tilbage, mens aben forsvandt ind i junglen med hans solbriller. Til trods for skiltning med, at man ikke skulle fodre aberne og det åbenlyse i, hvorfor dette er en dårlig ide, så vi flere mellemøstlige og lokale turister, der fordrede dem med alt muligt - så ikke så mærkeligt, at aberne bliver sådan...

Gry kravlede hurtigere op på mig, end man kunne nå at sige "abe", da hun så dem. Det blev en hård tur for moderen, der måtte bære Gry et godt stykke vej forbi alle aberne - og selvfølgelig lige den dag, hvor vi kun havde én slynge med...

Øen med ferskvandssøen var sidste stop på turen , og vi sejlede tilbage af mod Langkawi. Det var nu ved at blive op af dagen og varmere, så det var rart at blive luftet godt igennem i båden, der fløj hen over vandet i fuld fart. Men ellers har vi haft et par overskyede dage her på Langkawi - helt rart med en pause fra den brændende sol til en forveksling. Begge unger gik ud som et lys i båden efter en dag fyldt med oplevelser.

I morgen tager vi endnu et skridt mod nye oplevelser og stiger på færgen, der fører os væk fra Malaysia og imod Thailand og øen Koh Lipe, hvor vi, efter uger på farten, tager en slapper i en hel uge og flader ud, driver den af, snorkler, dykker og bygger sandslotte - holder ferie! - vi glæder os :-)

(PS - ARGH - hvordan får man den mærkelige farvebaggrund bag teksten væk?...)