Viser opslag med etiketten Thailand. Vis alle opslag
Viser opslag med etiketten Thailand. Vis alle opslag

onsdag den 15. februar 2012

En rejse er slut...

Kulden bider i kinderne og hverdagen har allerede indhentet os med studiestart og institutionsstart. Det er noget af et vejr at komme hjem til, og selvom I herhjemme sikkert synes, at vejret nu nærmest er mildt sammenlignet med de frostgrader, der har været, så synes vi, at det er koldt!

Smuk første morgen set fra køkkenvinduet, hjemme i Danmark igen.
Vores rejse har taget os gennem pulserende storbyer med mylder og liv,  ind i den tætte jungle, gennem gamle kulturelle knudepunkter, ud til lækre strande med turkisblå bølger og hvidt sand og under vandet - til en helt ny verden. Vi er blevet fragtet i tog, flyvere, busser, biler, taxaer, speedbåde, longtailbåde, færger - og nu er vi allerede ved vejs ende for denne gang... Tiden er fløjet afsted - og vi synes ellers næsten, at vi først lige er kommet igang...



Vi synes, at det til tider har været hårdt at rejse med to unger - men er også enige om, at det har været det hele værd. Ligeså krævende og udfordrende, de to til tider har været, ligeså vakre og skønne har de været i andre øjeblikke - og vi får en masse dejlige oplevelser, minder og erfaringer med os hjem - det har været fantastisk at få chancen for at være en familie på fuld tid - på farten, uden andre forpligtelser end hinanden og det at være sammen. Mon ikke vi ender på afveje igen en anden gang??



Vi drømmer allerede om nye rejsemål og har tusind ideer til steder, vi kan rejse hen med små og store børn. Tusind tak til jer, der har læst med og haft lyst til at følge vores rejse og læse om vores oplevelser.


fredag den 10. februar 2012

Dykning på Koh Lipe



Efter nogle ugers rejse var vi nået til turens adventure højdepunkt for mit vedkommende. Vi havde planlagt at jeg skulle opgradere mit dykkercertificat fra PADI Scuba Diver til Open Water hvilket krævede lidt ekstra teori samt to ekstra dyk og nogle øvelser på lavt vand. 


Det hele kunne nås på én dag men jeg startede dog med et kort genopfriskningskursus efterfulgt af to "fun-dives". Jeg blev hurtigt fortrolig med udstyret og kunne nyde to fantastiske dyk senere på den første dag. Billederne er taget af en instruktør der var med på dykkene og taler for sig selv. 

Søstjerne
Flotte koraller
Skorpionfisk - havets kamelæon. Man kan se det ene øje i midten.
Venstre: Ukendt art af pindsvinefisk, men flot er den. Kommer man tættere på, puster den sig op som en ballon
Højre: "Clown Anemonefish" - i familie med fisken i "Find Nemo"

På turen var Thomas (Tyskland) og Kaisyei (Thailand) hvor Thomas også var i gang med at tage Open Water kurset. Sammenlignet med kurset på Kho Tao var det hyggeligt at være på kursus med nogle andre nybegyndere og det var en god mulighed for at lære nogle andre rejsende at kende. Noget der ikke altid er så nemt når man rejser med børn.

 Bådene læsses og gøres klar til dykning.


Det sidste teori gennemgåes før dagens dyk ved dykker shoppen.
På anden dagen havde jeg allerede overstået teorien så der manglede bare de to dyk samt en række øvelser under vand. Vi skulle bl.a. tage masken af og svømme 20 m uden maske for derefter at tage masken på igen og tømme den for vand samt træne forskellige nødprocedurer ved tilfælde af at man ikke kan få luft fra sit mundstykke. Det hele gik fint og jeg arbejdede fint sammen med min "body" Thomas fra den første dag.


Klar til at hoppe i vandet fra bådkanten.
Alt OK...!
Thomas, min "body", svæver i vandet som del af øvelserne til Open Water kurset
Efter to dage med masser af store oplevelser under vand er jeg rigtig blevet udfordret på mit adventure-gen og har fået endnu mere smag for dykningen. Det har også været særligt at have et par dage til ren egoist-tid... og mon ikke Carina hun trænger til lidt aflastning fra kids de næste par dage..... :-)

Flotte koraller

Sjælden set - en ung "Batfish". Når den er udvokset får den mønster og farver, indtil da camouflerer den sig som et vissent blad i vandet.  

Venstre: "Spottet Lion Fish" så vi rigtig mange af, flotte er de men man skal passe på de giftige pigge på finnerne
Højre: Et søpindsvin med lange sorte pigge.

torsdag den 9. februar 2012

Koh Lipe set gennem dykkerbriller.

En helt anden verden, fyldt med farver og lys, åbner sig op, når man får dykkerbriller på og stikker hovedet under vandet. Man behøver ikke dykke for at opleve verdenen i vandet. Billederne her er alle taget, hvor vi har svømmet ud fra stranden, vi bor på, med maske og snorkel.





Der var mange fine og farverige fisk. Der var desværre mange døde pga. bådtrafikken tror vi. Ved lavvande var vandet så lavt, at vi kunne gå ud med Gry til koralrevene så hun kunne se flotte fisk og koraller direkte gennem det klare vand - og hun ville også rigtig gerne have sine dykkerbriller og snorkel på for lige kort at stikke hovedet under vandet.



Gry tager tilløb til at prøve sin dykkermaske og stikke hovedet under vand. Efter de første par gange fik hun mere og mere mod på det, og vi kunne gå ud med hende og så på fisk og koraller.

Selma har en lidt anden tilgang til snorkling...
Meget spidse koraller...





Peter Kanin var så gruelig uheldig at træde på en koral (i Grys fantasiverden selvfølgelig), og det ved alle, der har set Barbapapa og skorpionfisken, at man ikke skal, så han måtte repareres, have forbinding på og medicin fra flasken... Han er stadig ikke helt rask, så vores plaster-rationer er ved at slippe op...


  
Gry behandler Peter med medicin fra Selmas sutteflaske - og er bagefter en udmattet pige ovenpå al arbejdet.

onsdag den 8. februar 2012

Lille skønne Koh Lipe

Intet mindre end en lille plet af paradis har vi tilbragt den sidste uge i - vi har haft nogle helt igennem skønne og fantastiske dage på Koh Lipe i Thailand. Vi kom hertil fra øen Langkawi i Malaysia. Da vi allerede havde bevæget os noget væk fra fastlandet da vi tog til Langkawi, sparede vi en lang bådtur og kunne tage strækket på kun en time. Turen gik hurtigt med to sovende børn. Båden var en stor speedbåd med plads til ca. 20, og mens vi kunne lægge Langkawi bag os, kunne vi se Koh Lipes turkisblå vand, grønne palmer og hvide sandstrande nærme sig.

 
På vej i båden fra Langkawi - med to sovende børn.

Vi nærmer os Koh Lipes Pattaya Beach
Der er ingen havn på Koh Lipe, så båden sejlede så langt ind, den kunne, og så var det ellers bare at gå det sidste stykke ind til stranden gennem vandet - imens læssede bådmændene al bagagen ind på stranden. Det første, vi skulle gøre, var at få vores pas igen - dem havde vi afleveret til kaptajnen, som opbevarede dem i en vandtæt taske. Vi fik dem tilbage ved immigrationskontoret, som havde til huse i en lille hytte midt på stranden - ved navneopråbning - og så var vi "stemplet ind" i Thailand :-) Meget sjov måde at ankomme på samt komme igennem immigrationen, som ofte er en lidt mere langvarig proces.

Det var en af disse både, vi sejlede med til Koh Lipe. Bagagen er læsset af og ligger i en bunke på stranden, mens vi alle venter på at få udleveret vores pas igen.
Den største strand på øen - Pattaya BBeach
Vi ankom med båden til den største strand på øen, Pattaya Beach. Vi tog en af de mange longtailboats om til den strand, vi havde valdt at bo på - Sunrise Beach.  Vi har boet på et sted kaldet Castaway Resort, i en beach front hytte med bølgerne og det hvide sand som nærmeste nabo.

De dejlige bungalows på Castaway Resort - vores hytte er den forreste i billedet til højre.

Kun en spytklat fra vandet...




Udsigt fra 1 etage.
 Overetagen - senge med udsigt til de blå bølger.

Den skønneste udsigt fra vores altan.

Et helt fantastisk sted, og vi har nydt hvert minut her i fulde drag. Vi har virkelig følt os "cast away" og har nydt stemningen her og luksussen ved at vågne til havudsigt, solopgang og bølgernes skvulpen og følelsen af at være væk fra det hele. Selma den laban har også sørget for, at vi fik glæde af de mange smukke solopgange... 






Første morgen på Lipe var Gry også morgenfrisk... De andre dage snorksov hun, mens en af os voksne have glæde af solopgangen med Selma.
Med så skønne morgener er det trods alt ikke det værste i verden at stå op kl. 6...

Selve øen Koh Lipe er ikke ret stor. Der er en enkelt lille landsby på øen, bosat af de lokale chao ley folk, der primært er fiskere. De tre primære strande er forbundet med gangstier af sand, hvoraf den primære, meget originalt kaldet for "walking street", for ganske nylig er blevet asfalteret. Der er ingen biler herovre, men en motorscykel kommer kørende engang imellem på gangstierne. Stierne er, efterhånden som turistmængen til øen er øget, blevet fyldt med små spisesteder, internetcafeer og butikker.

 Walking Street.

Der er en meget afslappet stemning her, som vi nyder. Ingen høj musik og discoer, ingen nærgående sælgere, ingen biler, ingen høje hotelbyggerier og reklameskilte. Vi har også mærket thai'ernes venlighed, de vil så gerne snakke med pigerne og er meget glade og smilende, hvilket har bragt minder frem om vores rejse med Gry i 2010, hvor vi, i forbindelse med vores Vietnam rejse, også lagde et smut forbi Thailand.








På Castaway, hvor vi har boet, har de haft den dejligste restaurant med lave borde, puder på gulvet, en frisk brise og udsigt over havet, så den har vi brugt flittigt, og mange timer er gået med iPad, smoothies, lækker thai-mad - og stempelkandekaffe :-)
  
 Lækker fisk og skalddyr.
Pommes frites, pølser og chokoladesmoothie - så er der dømt ferie :-)
De lave borde var et hit for Selma, der rigtig har udviklet sig den sidste måned. Ikke nok med, at hun kravler over det hele - hun er også begyndt at rejse sig op, slipper, står og klapper lidt i hænderne eller vinker, tager så ved igen - og begynder at gå langs bordkanten. Hvor blev babyen lige af??
Morgenmad med udsigt over vandet.
iPad-tid :-)



Vi har badet, leget, bygget sandslotte, svømmet, snorklet, Anders har dykket, jeg har haft alenetid med thai massage og morgenyoga.... Den ene dag har taget den anden, og tiden er gået i stå og er alligevel forsvundet ud i sandet - uden faste planer og ting, der skal nås, går timerne bare alt for stærke.

  
 
Kan man mon sove middagslur et skønnere sted?








Nu er det endnu engang tid til at pakke rygsækken sammen og rejse videre - selvom Koh Lipe vist er et af de steder, man aldrig har lyst til at forlade. Vi sejler til Langkawi i morgen eftermiddag, der har vi lige en enkelt overnatning, før vi dagen efter flyver mod Singapore og vores hjemrejse fire dage senere.