fredag den 10. februar 2012

Dykning på Koh Lipe



Efter nogle ugers rejse var vi nået til turens adventure højdepunkt for mit vedkommende. Vi havde planlagt at jeg skulle opgradere mit dykkercertificat fra PADI Scuba Diver til Open Water hvilket krævede lidt ekstra teori samt to ekstra dyk og nogle øvelser på lavt vand. 


Det hele kunne nås på én dag men jeg startede dog med et kort genopfriskningskursus efterfulgt af to "fun-dives". Jeg blev hurtigt fortrolig med udstyret og kunne nyde to fantastiske dyk senere på den første dag. Billederne er taget af en instruktør der var med på dykkene og taler for sig selv. 

Søstjerne
Flotte koraller
Skorpionfisk - havets kamelæon. Man kan se det ene øje i midten.
Venstre: Ukendt art af pindsvinefisk, men flot er den. Kommer man tættere på, puster den sig op som en ballon
Højre: "Clown Anemonefish" - i familie med fisken i "Find Nemo"

På turen var Thomas (Tyskland) og Kaisyei (Thailand) hvor Thomas også var i gang med at tage Open Water kurset. Sammenlignet med kurset på Kho Tao var det hyggeligt at være på kursus med nogle andre nybegyndere og det var en god mulighed for at lære nogle andre rejsende at kende. Noget der ikke altid er så nemt når man rejser med børn.

 Bådene læsses og gøres klar til dykning.


Det sidste teori gennemgåes før dagens dyk ved dykker shoppen.
På anden dagen havde jeg allerede overstået teorien så der manglede bare de to dyk samt en række øvelser under vand. Vi skulle bl.a. tage masken af og svømme 20 m uden maske for derefter at tage masken på igen og tømme den for vand samt træne forskellige nødprocedurer ved tilfælde af at man ikke kan få luft fra sit mundstykke. Det hele gik fint og jeg arbejdede fint sammen med min "body" Thomas fra den første dag.


Klar til at hoppe i vandet fra bådkanten.
Alt OK...!
Thomas, min "body", svæver i vandet som del af øvelserne til Open Water kurset
Efter to dage med masser af store oplevelser under vand er jeg rigtig blevet udfordret på mit adventure-gen og har fået endnu mere smag for dykningen. Det har også været særligt at have et par dage til ren egoist-tid... og mon ikke Carina hun trænger til lidt aflastning fra kids de næste par dage..... :-)

Flotte koraller

Sjælden set - en ung "Batfish". Når den er udvokset får den mønster og farver, indtil da camouflerer den sig som et vissent blad i vandet.  

Venstre: "Spottet Lion Fish" så vi rigtig mange af, flotte er de men man skal passe på de giftige pigge på finnerne
Højre: Et søpindsvin med lange sorte pigge.

1 kommentar:

  1. Super fedt Anders!!! Det må have været en fantastisk oplevelse! Og wauw nogle flotte undervandsbilleder - fedt med en dykkerinstruktør der har kameraudstyret i orden :-)

    SvarSlet