onsdag den 18. januar 2012

Kuala Lumpur

Kuala Lumpur har de sidste dage været en tiltrængt base til at komme os over rejsen herned samt vænne os til rejselivet -  og har været en perfekt start på vores Malaysia-oplevelser. Byen er inspireret af mange omkringliggende lande, hvilket man nemt mærker når man går rundt i byen. En dag gik vi os en lang tur, startende i Chinatown, hvor vi bor. Her er et sydende mekka af små boder, duftende gadekøkkener, tæt kaotisk trafik og bil-os, røde kinesiske lanterner mm. Senere skiftede sceneriet i gadebilledet til kvinder i farvestrålende sarier og prikker i panden, røgelsesdufte og tætte menneskemænger i Little India, og som det næste dukkede der sydende kebabspyd og arabisk skrift op i et mellemøstligt område - for til sidst at slutte af i Golden Triange området - den moderne del af byen og det kommercielle centrum, med skyskrabere til alle sider med deres skinnende, moderne glasfacader, store shopping centre og vestlige cafeer.

Kuala Lumpur skylinen - set fra KLCC park.
Gry i ekstase over, at Noddy var på besøg i Malaysia samtidig med hende - i Suria KLCC, et af de store shopping centre i Kuala Lumpur


Vi startede vores Kuala Lumpur oplevelser blidt med en meget børnevenlig aktivitet, nemlig besøg i Aquaria KL. Her så vi diverse fisk og krybdyr fra området hernede, bl.a. havde de sand tigerhajer og kæmpe stimer med fisk, osm vi kunne se ved at gå igennem en 90 meter lang undervandstunnel – et rigtigt hit for Selma, der var facsineret af hajerne, der gled forbi, og også for Gry, der synes det var rigtig sjovt. Hun var ligeledes ret fascineret af de kæmpe edderkopper og skrålede ”Lille Peter Edderkop” for dem J


Anders og unger kigger på de mange fisk.
Den 90 meter lange undervandstunnel, hvor vi kunne se store sand tigerhajer glide forbi.
Kuala Lumpur er kendt for sine twin towers, forbundet af en skybridge på 41. etage - og vi ville selvfølgelig - ligesom alle andre, der besøger byen - gerne op og nyde udsigten over byen derfra. Der var dog rift om billetterne, da der kun udstedes et vist antal dagligt - men vi fik billetter i andet forsøg. Tårnene er hovedsæde for det nationale olie- og gas selskab og er ret ikoniske for byen, hvilket man godt kan forstå, da de, med deres 451 meter rager højt op i luften og kan ses fra lang afstand, når man går rundt i Kuala Lumpurs gader. Først blev vi via elevatorer fragtet op på 41. etage, hvor vi kunne gå ud på skybridgen mellem de to tårne. Derefter kunne vi tage elevatoren op på 86. etage med fænomenal udsigt til tvillingerårnet samt fuglesperspektiv syn ud over byen.



Oppe på 41. etage på skybridgen, der forbinder de to tårne.

Efter sådanne højder trængte vi til at komme ned på jorden igen, så vi gik en tur i en park, der ligger for foden af Petronas Towers i byområdet KLCC, Kuala Lumpur City Center. Udover skyggefulde pletter under de mange træer, en tiltrængt pause fra larm og trafik, var der en gigantisk legeplads, der var lige ved at Grys øjne til at trille ud af hovedet.



Gigantisk legeplads i KLCC park, man kan desværre slet ikke se hvor stor, den var, på billederne.
 Hvad der var endnu bedre var, at der var et stort areal med en dejlig soppe-pool, hvor vandet ikke var dybere end vel max 30 cm. Det var skønt at få kølet fødderne lidt af, og Gry fik rigtig plasket, leget og brændt noget energi af - og så med de imponerende Petronas Towers i baggrunden.



DET er ferie - afslapning ved soppepoolen i KLCC parken - med Petronas Towers i baggrunden.


Apropos fødder, så har vi prøvet en lidt spøjs ting her i Kuala Lumpur. Intet mindre end fiske fod-terapi. Det foregår ved, at man dypper sine fødder ned i et stort bassin fyldt med fisk på 2-10 cm i længden. Fiskene kaldes ”doctor fish”, og de nipper alle de døde hudceller af ens fødder. Vi var lige ved at flyve op under loftet de første par minutter da fiskene gik igang – men efter lidt tid blev det måske ikke ligefrem behageligt, men i hvert fald ok. Gry havde sådan lyst til at prøve, men kunne ikke få sig til at overskride sin grænse og dyppe tæerne. Til sidst kom de i, men kom liges hurtigt op igen J. Selma sad i klapvognen og kiggede på og skraldgrinede af vores skæren ansigter over fiskenes nipperi.


Kan I forstå hvorfor det kildede sådan i fødderne??

Fiske fod terapien prøvede vi på Kuala Lumpurs centrale marked, hvor der var en masse butikker med dvd’er, tøj, mad, souvenirs mm. i en skøn blanding af brugbare og bestemt ikke brugbare ting. Der kunne vi let få et par timer til at gå, og ungerne blev underholdt af diverse butikkers ejere, der alle lige måtte hen og sige hej og måske også liiige snige sig til at tage et lille billede... Vi fik også noget lækkert mad på markedet, i det hele taget er vi vilde med maden herovre. Ungerne blev kølet ned med juice, det passede dem begge godt. Selma var helt vild - hun har aldrig smagt sådan noget før :-)




Ved siden af det centrale marked ligger en anden vigtig plads for Malaysia og dets historie, nemlig Merdeka Square. Faktisk er det en gammel cricket bane, der i dag ligger midt i byen og med sin store flagstang symboliserer Malaysias uafhængighed, idet det var på denne plads, at dette blev erklæret i 1957. Det var også et tiltrængt break for Gry så hun komme tonse rundt uden tøjler – herinde i byen skal man jo ellers holde i hånd, sidde i klapvogn eller være i slyngen – ikke altid noget, der passer frøkenen, men vi tør ikke andet pga. den vilde trafik.

Merdeka Square

Gammelt og nyt i skøn forening på Merdeka Square.

Kuala Lumpur har været ramme om vores første Malaysia-oplevelser, og dagene er blevet brugt til at komme os over jetlag, vænne os til varmen og rejselivet i det hele taget. Vi har haft nogle hårde nætter med kids, der har haft svært ved at justere sig til den nye tidszone. Så der er blevet droppet et tempel eller to til fordel for afslapning på hotelværelset, men nu kan vi mærke, at vi er ved at få overskud efterhånden som deres søvnmønster bliver bedre. I morgen forlader vi storbyen og drager mod en af Malaysias største nationalparker med noget af verdens ældste regnskov – og vi glæder os til at komme ud og opleve landsiden af Malaysia og se noget flot natur. Gry glæder sig til at møde Tarzan og dyrene i junglen siger hun (!, det bliver nok lidt svært, det første altså...).

Verdensklasse take away - aftensmad på værelset - fra de mange gadekøkkener i Kuala  Lumpur kan man få det lækreste mad. Perfekt til trætte børn og voksne.
Is bliver der heller ikke sparet på - dejligt med noget koldt til at køle ned i varmen.

søndag den 15. januar 2012

De første rejsedage - jetlag og togtur


Efter en vellykket flyvetur og trætte unger, der var lette at putte, havde vi ikke lige regnet med det nattesjov, der udfoldede sig på vores første nat på rejsen. Efter at have sovet et par timer vågnede først Selma, og så Gry og var helt friske pga. jetlag og tidsforskellen, og der blev først ro på kl 3 – sikke en nat altså. Begge unger var lysvågne, og efter at have kæmpet et par timer for at få dem til at sove videre, måtte vi kapitulere og tænde lyset. Så blev der leget en times tid før vi bestemte os for at prøve igen, og efter endnu et par timers kamp var der endelig ro.

"Hygge" på værelset i Singapore - eller hvad man nu kalder det, når, klokken er 2 om natten...

Men så er det jo godt, at vi er vant til at have natteravnen Selma, så vi var egentlig meget friske da vi vågnede halv otte, så efter en god gang morgenmad og gøren klar, gik vi en lang tur for at snuse lidt til Singapore. Selma den laban drattede omkuld i slyngen – hun kan sagtens. I det område, vores hotel lå, var der mange dyre og store boligblokke, og der var et vældig leben på sådan en lørdag, med små børn, der legede, løbere, cyklister mm. Vi gik ud til kysten til East Coast Beach, hvor der lå en fin park og en sandstrand lå og så indbydende ud med palmer langs vandet, mens horisonten var fyldt med store skibe. Badevand var det dog ikke – men vi fik dyppet tæerne, mærket den friske brise og Gry fik brændt lidt energi af i sandet.  Efter en sen frokost på en dejlig afslappet cafe med udsigt over vand og palmer, var dagen nærmest gået før end den var begyndt.


Gry brænder noget energi af på East Coast Beach i Singapore

I Singapore er der styr på sagerne, og selvom det er en asiatisk by, så adskiller den sig noget fra andre byer i området. Alting er så rent og ordentligt, store brede veje med grønne træer og blomster, hvor alle kører pænt. På trods af de mange dyre shopping centre, boligblokke mm., så ligger disse side om side med kinesiske gadekøkkener, små butikker med buddhaer, kinesisk massage og meget andet, så man et øjeblik tror, at man ikke er i Singapore mere. En anden pudsig ting er de mange forbud, man støder ind i, når man går. Der er jævnligt skilte med ting, der er forbudt og hvad prisen er ved overtrædelse. F.eks. 1200 kr for at smide affald, eller hvad med 4000 kr for at cykle på en gangsti??

East Coast Park

Efter en nat, der også bød på vågne unger fra 22-3, skulle vi allerede pakke rygsækken sammen igen. Vi har ikke fået set meget af Singapore endnu, men regner med, at vi når at opleve meget mere inden vi skal flyve hjem til Danmark i februar, her har vi nemlig 4 dage mere i byen. Forhåbentlig sover ungerne bedre om natten til den tid – så forældrene har lidt flere plusser på overskudskontoen til at opleve J.

Vi måtte op allerede kl 6 for at nå toget til Kuala Lumpur, og det var hårdt for børn såvel som voksne ovenpå sådan en urolig nat. Det tog ca. 7 timer, og undervejs kunne vi kigge på landlivet i Malaysia - fyldt med store palme- og gummi plantager. Ellers gik togturen fint, selvom det føltes som en lidt lang tur da vi alle var så trætte.
Træt mor, sovende Selma og næsten sovende Gry i toget fra Singapore til Kuala Lumpur.

Efter en laaang taxatur gennem et kaotisk Kuala Lumpur fyldt med biler og mennesker og ind i Chinatown bydelen, stod vi på vores hotel, et hyggeligt åndehul midt i det sprudlende gadeliv. Det var dog sidst på dagen, så vi har ikke nået andet end at få noget lækker malaysisk aftensmad og et bad.

Endelig fremme på hotellet i KL - og tid til sen eftermiddagsmad - dragefrugt.
Gry afprøver sin soveplads for natten på hotellet i KL.
Nu sidder vi så og venter på, at natteroderiet bryder ud igen - men måske ungerne er ved at vænne sig til den nye tidszone og har besluttet sig for, at i nat skal være natten, hvor de lader deres forældre få en ordentlig nats søvn? I hvert fald glæder vi os meget til at skal ud og snuse til byen i morgen og opleve stemningen i Chinatown.

lørdag den 14. januar 2012

Farvel regn, blæst og kulde – goddag ferie, Singapore og 30 grader :-)


Så er vores Sydøstasien rejse 2012 endelig startet, og vi har glædet os længe til at rejse hele familien ud med rygsækken. Det er Grys 2. længere rejse under fremmede himmelstrøg, hun var også med i Vietnam i 2010 – men det er Selmas første tur, og vi er spændte på hvordan det bliver at være af sted med to unger denne gang - og også hvordan det bliver at rejse med en baby.
Godt pakket 25 kg's rygsæk (!) - og klar til at tage på tur - wuhuuu!

Første stop på rejsen er Singapore. Vi fløj torsdag, efterladende et hundekoldt, gråt og blæsende Danmark, prhhh. Flyveturen var på i alt 15 timer inkl. 2 timer i transit i Frankfurt. Vi havde billetter til aften/nat i håb om, at ungerne ville fordrive det meste af turen med at sove. Flyet fra Billund til Frankfurt gik ret begivenhedsløst og var hurtigt overstået, og transitten i Frankfurt gik også hurtigt, det er jo en kæmpe lufthavn, hvor vi skulle fra den ene ende til den anden, og før vi fik set os om, sad vi i verdens største passagerfly mod Singapore.

Ventetid på flyveren i Billund fordrives med aftensmad...
...Og LEGO selvfølgelig - vi var vel i Billund :-)
Vi havde gode pladser med benplads og en lift til Selma hængende på væggen. Selma faldt hurtigt i søvn og sov godt hele natten – med meget færre opvågninger end derhjemme – skulle man mon indføre sådan en daglig flyvetur ved sengetid?? Hun klarede sin første flyvetur til UG, det tør vi godt give os i kast med en anden gang.

Gry den bølle var lidt hyper over al virakken og var meget spændt. Men hun klarede også flyveturen rigtig flot. Hun gik jo vældig op i Nissebanden i december og fik trang til at skråle for hele flyet: ”Ballonen i blæsevejr… Himmelen er så blå, folk bl’r bittesmå, hele byer bli’r til legetøj. Et mylder men uden støj…vi svæææver højt henover sky, henover tårnene i by…tra la la…”, søde pige. Efter at have proklameret for Anders, kl 23 dansk tid ”jeg vil ikke sove i flyveren far, først når vi er i Singapore”, gik der lige præcis 2 min., og så var hun faldet i søvn uden sut eller et godnat eller noget J.

Kl. 10 dansk tid, og kl 17 lokal tid, landede vi i Singapore.  Vi tog med en minibus og ankom til vores hostel, som vi havde reserveret hjemmefra, og blev taget meget vel imod. Sådan et par lyshårede unger kan charmere hvem som helst herovre, så der gik ikke mangle minutter før Gry havde fået en is i hånden mens vi checkede ind og fik forklaret lidt om byen.

Efter aftensmad fra bistroen tilknyttet hostlet, er vi ved at være godt trætte – selvom ungerne sov udmærket, så kan vi gamle forældre godt mærke det i kroppen efter sådan en ubekvem nat i et fly. Vi er spændte på hvordan ungerne tager jetlagget, de er blevet puttet for natten nu, men det svarer mere til middagslur dansk tid, så vi er spændte på, om de vågner om et par timer og ikke vil sove mere. Vi krydser fingre for en god nats søvn og glæder os til at snuse lidt til Singapore i morgen, godnat herfra.

onsdag den 11. januar 2012

Sydøstasien-rejse 2012



Nu vil vi på afveje igen! Vi er klar til at drage afsted alle mand mod Singapore, Malaysia og Thailand med den store rygsæk godt pakket, en paraplyklapvogn og et par slynger. I morgen torsdag venter flyet i Billund mod Frankfurt, og efter et par timer i transit det store Airbus fly mod Singapore. Vi skal flyve om natten og satser på, at ungerne sover hele vejen (7-9-13 og krydsede fingre). Vi vender først snuderne hjemad den 12. februar, hvor det så går løs med studiestart for Carina, børnehavestart for Gry, vuggestuestart for Selma - og en måneds barsel for Anders :-)

På rejsen kommer vi til at bevæge os fra Singapore til den Malaysiske halvø og derefter en kort afstikker til Thailand og bade- og dykkerferie, før vi tager tilbage til Singapore og videre hjemad. Vi håber på at komme forbi templer og moskeer, kolonibyer og lækre strande, jungle og meget andet på vores rejse.


Kort over Singapore, Den Malaysiske halvø og det sydligste Thailand.

Vi har en masse sommerfugle baskende rundt i maven - men mon ikke vi når at få styr på dem i løbet af den 15 timer lange flyvetur? Forude venter en måneds oplevelser, familieliv, afslapning og udfordringer, som følger med rejselivet. Vi glæder os helt ustyrligt til at sætte hverdagen på pause for en stund og i stedet være en familie på fuld tid.