lørdag den 7. august 2010

Mekong Deltaet

Igennem Sydvietnam løber den store Mekong flod, som er verdens 12. længste flod og på vietnamesisk kaldes drage-floden pga. dens form. Mekong floden har mange side-floder og små kanaler og danner et helt floddelta. Vi tog på en dagstur fra Saigon for at snuse til Mekong Deltaet , vi havde desværre ikke tid til en flerdages tur, selvom det havde været mere optimalt.

Vi startede med at sejle på en meget bred del af floden. Vi blev sejlet over til en ø, der blev kaldt Unicorn Island. Her blev vi sat af båden og så forskellige ting, som bliver lavet i området. Bl.a. havde de bistader, hvor honningen blev brugt til at lave diverse søde sager, cremer mm.

Båd på Mekong floden.

Slange-vin bliver også produceet her. Døde slanger, kryb mm. bliver lagt i et glas med en slags ris-vin, og så får det lov at stå og trække – mmm, mums. I samme forbindelse fik vi kastet den kobraslange om halsen – pyh, der var moderen lige ved at panikke, mens Gry kiggede underligt på den.

Carina og Gry holder en kobraslange!

Vi så også hvordan kokosnødder med lidt bearbejdning kan forvandles til de lækreste karameller og fik en lille introduktion til ”jungle-frugt”, en masse forskellig frugt, der bliver dyrket her i Mekong Deltaet; Rambutan, papaya, lichee, pomelo, ananas.

"Jungle-frugt"

Efter at have set alle disse ting, skiftede vi båd til en lille robåd, og vi blev roet gennem de smalle kanaler med palmerne og træerne tæt omsluttende os. Det var ren junglebogs-stemning og rigtig flot med palmerne knejsende mod vandoverfladen, som om de prøvede at drikke vandet

Ude at sejle på en lille kanal i Mekong floden.

Anders og Gry kigger på palmer langs en lille kanal.

Den lille kanal tæt omsluttet af palmer.

Vi blev i en lidt større båd sejlet til en lille landsby på øen, hvor vi fik frokost. Herefter havde vi et par timer, hvor vi kunne gå rundt i området og kigge lidt på landby-livet og junglen, der omsluttede byen. Det var rigtig hyggeligt, men pludselig åbnede himmelen sluserne med en tropisk regnbyge, og så var det om at komme i dækning.

Carina og Gry hygger sig på den lidt større båd.

Anders og Gry spiser ris med lige stor entuciasme.

Vores guide hygger sig med Gry.

Et kokosnøddetræ knejser over landsbyen

Anders og Gry kigger nærmere på kokosnødderne.
Da dagen var omme og vi sejlede tilbage mod den by, hvorfra vi skulle med bus tilbage til Saigon, gik Gry ud som et lys, det har været en lang dag med mange oplevelser lige fra at holde en stor tung kobraslange, se alverdens guf, man kan lave med honning, hvordan kokosnødder bliver bearbejdet til lækre karameller, smage på alverdens jungle-frugt og sejle gennem brede og smalle kanaler.

En meget træt Gry på båden tilbage fra en dag på Mekong floden.