lørdag den 28. juli 2007

Nordmongoliet - Khövsgöl Nuur

Heysa allesammen

Khovsgol Nuur - en kaempestor soe i det nordlige Mongoliet, har vaeret vores base de sidste dage, siden vi tog fra Moron. Vi tilbragte tre hele dage ved soen, som vi brugte paa at vandre rundt langs bredden og op i bjergene omkring soeen. Vi havde pakket taskerne med telt, trangia og mad, og vi maa hellere goere opmaerksom paa at Anders bar mest for god ordens skyld :-).
Foerste dag gik vi ud af den lille by Khatgal og fullgte soebredden og en lille sti, der ledte os op i et skovomraade ved soeen. Her gik vi skiftevis nede langs bredden og hoejere oppe med udsigt over soeen. Vi tog et langt straek den foerste dag og gik i 8-9 timer og var meget traette da vi naaede frem til det sted, vi gerne ville campere.
Vi naaede lige at faa teltet slaaet op foer et kaempe uvejr broed ud - det blaeste, haglede, regnede og tordnede - det blaeste saa meget at vi var bange for at teltet ikke ville holde til det, og teltdugen blev blaest helt ned omkring os og vi kunne maerke de haarde hagl hamre mod vores kroppe saa vi blev noedt til at bruge vores liggeunderlag som skjold - det var ret sindssygt. Heldigvis klarede det op, og vi kunne faa vores aftensmad i toervejr foer det gik loes med det naeste uvejr...

Anden dag - mere regn. Men det gik dog over i loebet af formiddagen, og vi begav os vaek fra soeen i retning mod et bjergpas, som vi ville over. Det var en flot tur gennem skoven med masser af vilde blomster - og paa en aaben eng saa vi ogsaa rensdyr. I dette omraade lever en minoritetsgruppe blandt mongolerne af at hyrde rensdyr.
Vi gjorde et langt frokoststop, og Anders begav sig paa udflugt op mod en bjergtop for at faa et flot view over soeen, mens Carina laeste sin yderst spaendende krimi fardig... Herefter begav vi os igen ned mod soebredden hvor vi fandt et perfekt sted at campere, lige i skovbrynet og med en fin lille stenstrand. Vi naaede lige at faa teltet op og dyppet foedderne i det iskolde vand, foer det - igen - trak op til uvejr! Det var dog knapt saa slemt som forrige aften, og vi fik senere et baal op at koere den aften. Det var laekkert at slappe lidt af efter to haarde dage med vaegt i rygsaekken.
Tredje dag begav vi os tilbage mod Khatgal gennem skoven med udsigt til soeen. Som vi kom taettere paa byen, var der flere mongoler, der ogsaa camperede langs soeen, og vi blev stoppet af en hel gruppe paa 20 mongoler, der ville byde os paa noget mad og vodka! (Det er som om, at man foerst rigtigt kan blive accepteret af mongolerne naar man kan bunde et glas vodka - de grinede noget af Anders da han knaekkede den over fordi han ville skaane Carina for at faa stukket et fuldt glas i haanden bagefter, men der var ingen naade og vi maaette begge bunde!). De var vaeldig festlige, mongolierne, og de var meget begejstrede da vi hev videokameraet frem og var naermest ved at velte Anders fordi de allesammen ville se skaermen. De var ogsaa alle sammen ved at doe af grin da en af mongolerne fik videokameraet i haanden og begyndte at filme de andre. Det var en ret sjov oplevelse og vi gik derfra naesten helt euforiske og overvaeldede (og det var ikke vodkaens skyld...), fordi de var saa gaestfri og spoejse. Det var i hvert fald en god afslutning paa vores lille vandretur ved Khovsgol Nuur.

Nu er vi saa tilbage i Moron. Og vi havde jo den der geniale plan om at flyve til Khovd i det vestlige Mongoliet. Men fordi vi ikke er i Ulaanbaatar - og fordi alting i dette land sker fra Ulaanbaatar - saa kunne man ikke saadan lige faa billetter paa forhaand. Vi havde dog faaet at vide paa fly-kontoret faaet at vide at vi helt sikkert kunne faa en plads paa flyet idag, loerdag, hvor det mellemlander her i Moron (kun denne ene dag om ugen), vi skulle bare komme igen fredag.... Fredag fik vi at vide at vi bare skulle tage til lufthavnen loerdag morgen, saa skulle vi nok komme paa flyet - og loerdag morgen stod vi saa klar i lufthavnen med Bata fra vores guesthouse, som var taget med for at hjaelpe for han havde venner i fly-selskabet... Vi naaede baade at betale, aflevere bagage osv. foer det endte med at vi fik det hele tilbage igen og fik at vide at vi alligevel ikke kunne komme med flyveren - det var bare sur roev!!
Men der kom alligevel noget godt ud af hele episoden - to piger fra Israel var ogsaa taget ud til lufthavnen for at komme til Khovd, saa da ingen af os kom afsted, aftalte vi at finde ud af noget med at leje en jeep sammen. Saa Bata har hjulpet os resten af dagen med at faa fat i en bil til os, og han har fundet en chauffoer og en fin bil, og vi har fundet nogle steder, vi gerne vil stoppe undervejs, saa vi skal nok faa en fin tur over vest paa. Turen kommer til at tage 4 dage, der er 1100 km til Olgii, som nu er vores naeste maal. Vi tager afsted i morgen tidlig og glaeder os til at komme paa farten igen, mod vest!