Vi var til en forestilling med traditionel mongolsk musik, sang og dans.
State Department Store - det gamle statslige indkøbscenter fra Mongoliets kommunist-tid, lever stadig i bedste velgående.
I parken oplevede vi nogle ganske specielle klippeformationer, hoeje glatte klipper dannet af tidens tand og naturens kraefter pga. den saerlige undergrund der er paa stedet. Anders fik mange timer til at gaa med at klatre rundt paa klipperne mens Carina ikke altid var lige rolig ved klatreturene. Vi noed specielt naturen og den afslappede atmosfaere der herskede i parken. Ovenpaa den specielle natur var den autentitetsberoevende turistmaskine rykket ind i Terelj. Overalt var store luksurioese gerlejre sprunget op, og hovedvejen gennem parken blev ikke sjaeldent passeret af en japansk turbus. Vi var forberedt paa scenariet og kunne nyde naturen, paa trods af at vi boede hos en lille familie med en golfbane som naermeste nabo, hehe!
Vi brugte en dag i parken paa hesteryg, hvor vi red i 4 timer. Maalet var en stenformation der naturligt havde form som en skildpadde. Skildpadden symboliserer det evige og uforgaengelige, og er et udbredt symbol i den mongolske kultur og budhisme. Fra stenen kunne man se et lille hyggeligt budhisttempel paa en klippeskraaning haevet over dalen. Heldigvis var det nogle rolige heste og ikke de vilde heste, som man nogle gange har indtryk af, at mongolerne rider. Maaske var det i virkeligheden bare fordi hestene godt var klar over, at det ikke var en mongol, der sad paa ryggen af dem, men blot nogle dumme turister, og derfor ikke behoevede at lave mere end hoejest noedvendigt. Det lod ihvertfald til, at det eneste sprog de forstod, var den mongolske hestefoerers, der fulgte os rundt. Alligevel var det en god tur, og Anders fik da ogsaa til sidst sin hest til, ved fri vilje eller noget, at gallopere. Det var fint at komme en tur paa hesteryg, og det ville jo ogsaa naermest vaere absurt at have besoegt Mongoliet i 2 maaneder uden at have vaeret paa hesteryg blot en gang!
Tilbage i UB er planen at nyde de sidste dage inden hjemrejsen d. 2. september i fred og fordragelighed med lidt luksus og god mad.....
Mange hilsner
Carina og Anders

Det var ogsaa omkring disse soeer, at vi skulle lede efter en af de beroemte oernejaeger-familier. Faa kazakh familier holder her den gamle tradition med at bruge oerne til jagt i haevd. Vi var saa heldige at moede en familie, der havde tre oerne. Vi gik forbi familiens ger paa et tidspunkt, hvor de havde stor fest i geren, og vi blev hjertligt budt indenfor for at tage del i festlighederne. Vi fandt frem til at de fejrede, at en af nabofamilierne skulle flytte til et andet omraade, saa det var en slags afskedsfest. Her blev vi igen budt paa interessante mongolske snacks - og arrag, den alkohol, de laver paa hoppe-maelk, som faar lov at gaere.
De sidste dage ved soeerne har vi gaaet over store, brede stepper med bjerge til begge sider, og undervejs paa turen har vi sovet i telt efterhaanden som vi kom frem. Ialt har vi tilbagelagt ca. 160 km, og det var til sidst mere end hvad Carinas vandrestoevler kunne holde til, saalerne gik nemlig fra skoen... Det var helt heldigt at vi ikke skulle gaa laengere paa den sidste dag. Den sidste dag samlede en bil os op, det gik forholdsvist hurtigt med at komme tilbage selvom bilen gik i staa midt i en flod. Det lykkedes dog chauffoeren at faa startet bilen igen og vi kom over paa den anden side. Bilen koerte os tilbage til Olgii, hvor vi er nu.

Her i Olgii har vi et par dage til at sunde os og faa nulstillet udstyret efter den lange vandretur ude i bjergene. Om et par dage tager vi tilbage til Ulaan Baatar (med fly - forhaabentlig - vi har betalt, men har ingen billetter faaet endnu. Ingenting synes sikkert i dette land...) hvor vi skal spendere det meste af den sidste tid her i landet med ren afslapning, selvforkaelelse og souvenirshopping, hehe... Vi er ved at traenge til lidt mere civiliserede forhold og glaeder os til at vende tilbage til hovedstaden: Det bliver skoent med rindende vand, varme bade, at man ikke skal vaske sig fra en balje eller hen paa de offentlige badehuse. Ingen biler der punkterer eller gaar i staa midt i floder, pga overophedede motorer, midt paa stejle skraaninger eller som skal startes med haandsving. En mere varieret kost end faar, faar og faar :-)
Mange hilsner
Carina og Anders
