søndag den 29. januar 2012

Georgetown

Efter nogle dage i Taman Negara tog vi afsked med junglen og tog først en bus, så en anden bus mod KL og kinesisk nytår. Ungerne klarede den lange transportdag så fint. Gry fik nok en time til at gå med at lege med en tom rosinæske - de begynder også at instille sig på rejselivet efterhånden. Efter kinesisk nytår havde vi en dags tid at vente i, indtil vores nattog gik. Vi fik dagen til at gå med at gå et par ture og indsnuse gadelivet. Vi har lyst til at vise lidt billeder fra Kuala Lumpurs livlige gadeliv.

Hvornår går der mon nogle kunder i fælden?
 Chinatowns livsnerve - Petaling street.

Skiltejungle i Kuala Lumpur

Et af de mange gadekøkkener i Kuala Lumpurs gader - fremragende mad.
Vi tog tidligt hen på togstationen og fik aftensmad, og derefter var endnu nogle timer at fordrive inden toget gik kl 23. Selma den djævel tog en powernap i slyngen på 10 min., og så var hun ellers frisk helt til vi kom i toget og hun endelig gav sig. Gry holdt også ud til toget - til gengæld havde vi to stks sovende unger 2 min. efter toget begyndte at køre. Vores unger sover generelt ikke ret meget, og stort set aldrig lure på samme tid i løbet af dagen - det kan godt være hårdt når man ikke får lidt pause og frirum i løbet af dage fyldt med oplevelser. Men i dag oplevede vi, at de sov til middag samme tid - fantastisk - i den halve time, det varede...
Ventetid på toget i KL.
Fra toget kunne vi se Kuala Lumpurs flot oplyste skyskrabere glide langsomt væk, mens udsigten blev overtaget af mørket, kun afbrudt af enkelte stop på små stationer i ny og næ. Vi skulle have haft vores egen 1. klasses 2 personers togkupe da 2. klasse desværre var udsolgt,  men pga. "technical problems" blev vi omfordelt til en 2. klasses sovekupe (en ekstra vogn), hvor man sover ca. 30 i samme vogn, med hver sin seng med et forhæng, man kan trække for - det var rigtig fint selvom vi inderst inde havde gået og glædet os til at prøve 1. klasse. Vi ankom til Butterworth tidlig mogen, og efter en kort gåtur til en færge, blev vi på 10 min. fragtet over stræddet til øen Penang, til byen Georgetown, mens vi kunne nyde en fantastisk solopgang.

Man sover godt i toget :-)
Færgen fra Butterworth til Georgetown
Flot solopgang over Butterworth
Georgetown er et herligt mix af kinesisk, indisk, arabisk og koloni-stil, og man ser lidt af det hele, når man går rundt i byens gader. Vi har brugt dagene på at snuse rundt i byen og se moskeer og templer, kinesiske klanhuse, forter og gamle kolonibygninger
Rådhuset i Georgetown i bedste kolonistil.

Fort Conwalis

Vi var så heldige at støde ind i endnu et optog i forbindelse med det kinesiske nytår, hvis fejring strækker sig over flere uger.

Moskeer er en del af gadebilledet herovre, og de findes i alle afskygninger fra helt simple til mere overdådige

Kinesisk bedealter, der tit ses udenfor husene, samt røgelsespind.

Selv dørene er en attraktion i Georgetown.

Indisk tempel i Little India rager op over hustagene, set fra Chinatown med  kinesiske røde lanterner over det hele.

Selma har haft et par hårde dage, hvor ingenting har duet og hun ikke har gidet at spise, ikke gidet at sove, ikke villet sidde i klapvogn eller slynge, men bare har været generelt utilfreds. Det har tærret lidt på kræfterne hos os, men nu ser det ud til, at hun har fået sit gode humør igen. I mellemtiden har hun også endelig fanget det der med at kravle på alle fire - og hun er vældig stolt og griner over hele femøren, når hun kommer dappende hen over gulvet og opdager verden på en helt ny måde.

Vi kan ikke skjule noget for Selma mere - hun har fundet ud af, at is er noget, der er godt :-)
Vi bor fornemt her i byen. Vi er rendt ind i peak-peak sæson pga. det kinesiske nytår, hvilket gjorde det næsten umuligt at finde overnatning her i byen. Vi måtte derfor opgradere til en noget anden klasse hotel, end vi er vant til - og det er vældig hyggeligt her, i et gammelt hus med antikke møbler og billeder mm. På vores værelse er de største senge, vi endnu har sovet i - en fordel når man rejser med to unger, der også skal findes plads til :-) Paradoksalt nok har mange restauranter, butikker og gallerier osv. været lukket i denne uge - til trods for fyldte hoteller og turisterne - pga. det kinesiske nytår - så byen har faktisk føltes lidt tom og lukket.

Kæmpestore senge på vores hotel, udnyttet til fulde af pigerne, der altid fik sig drejet på tværs.
Vores Malaysia-oplevelser er snart ved at være ovre (allerede!!), vi har et stop mere, før vi forlader landet. I morgen sejler vi mod øen Langkawi. Herefter venter Thailand, ø-ferie og afslapning - og det er vi begyndt at se frem til og glæder os til at åbne et nyt kapitel med rejseeventyr.