torsdag den 2. august 2012

Island I af IV - Vestkysten

Vi er kommet hjem efter en fantastisk rejse til Island med Anders' forældre. Det var en virkelig god tur, hvor vi har oplevet masser af smuk natur og enestående naturfænomener.

Vi startede vores Island tur fra Billund lufthavn, hvor vi skulle flyve fra til midnat. Vi var fulde af fortrøstning efter succeserne med flyvning og børn på vores Asien rejse i januar. Helt nemt gik det dog ikke, Selma nægtede at sove og var skiftevis lidt ked og helt hyper - men en lille times tid blev det da til.

Ankommet til Keflavik lufthavn i Reykjavik.

Vi ankom til vores hotel i Reykjavik kl 3.30 om natten, så selvom Selma sov helt til 7.30, så var vi alligevel lidt klatøjede den første dag. Vi skulle ikke blive i Reykjavik, men pakkede vores lejede bil og satte kurs mod vestkysten af Island.

Man skulle ikke køre mange minutter ud af Reykjavik før man blev belønnet med storslået landskab.
Frokostpause i det fri.

Vi boede i en lille by, der hed Reykholt, som var vores base de første tre dage af turen. Herfra udforskede vi seværdigheder i området, men det meste af tiden brugte vi på halvøen Snæfellsness, der også bliver kaldt miniature Island, fordi området samler naturoplevelser fra hele landet.

Anders og Selma slapper af efter en lang dag.
Billedet er taget ved midnatstid. Det blev aldrig rigtig helt mørkt.

Deildartunguhver - Europas største varme kilde, hvor 180 liter vand pr sekund bobler op fra undergrunden og bruges til opvarmning.
En dag koncentrerede vi os om nordkysten af Snæfellsness halvøen. Meget flot område med flotte bjerge og fjorde og hyggelige små byer. Fra Stykkisholmur tog vi på en sejltur ud i fjordene, hvor vi kom tæt på fugleliv - og fik lov at smage lidt nyfanget skalddyr fra havbunden :-) På sejlturen kom vi forbi noget af det land, der er allerældst på Island, altså blev dannet som noget af det første af landet.

Landskab langs Snæfelssness' nordlige kyst
Havnen i Stykkisholmur

Klar til sejltur

Selma tager sig en lur
Ørne
Måger og skarver bor på klippesiderne

Så bliver der fandet skalddyr.
Så blev der spist rå kammuslinger med citron, wasabi mm. Overraskende lækkert.

Noget af Islands ældste landskab

Tilbage i havn igen
En anden dag var vores mål Snæfellsness Nationalpark, hvor vores mål var en gletsjer på toppen af 1446 meter høje bjerge. Vi kørte fra kystniveau op af en stejl og snoet grusvej, som vores lejebil dog godt kunne klare, men turen var ikke lige behagelig for alle i bilen pga. højderne :-) Efter noget kørsel kom vi op til foden af gletsjeren, hvor de såkaldte snow cats ventede på os. Køretøjet er et køretøj med plads til at sidde i, som kører på larvefødder - og jeg skal love for, at det gik opad. Vi sad og varmede os under tæpper og Selma tog en skraber i slyngen, mens vi passerede enkelte friske vandrere, der tog turen til toppen på gåben. Fra udsigten var en fantastisk udsigt over Snæfellsness halvøen og ind over Island til den ene side, og det åbne hav til den anden side - hvor man, på en meget klar dag, skulle kunne se helt til Grønland, kun 300 km væk.
På toppen af gletsjeren i 1446 meters højde - med formidabel udsigt ind over Snæfellsness.

På toppen
Hygge i snow cat'en :-)
Det sælsomme lava-landskab omkring gletsjeren.
Gletsjeren og spidsen af Snæfelssness halvøen set fra kystniveau
På turen ud mod gletsjeren kørte vi langs sydkysten af halvøen og kom forbi en strand, hvor der skulle være en sælkoloni. Så der var vi også forbi en tur. Ungerne ville hellere lege i sandet end at se sæler - men vi andre synes, at det var en stor oplevelse at se de dovne dyr ligge i vandkanten og slappe af.

Stranden ved Ytri-Yunga
Selma undersøger sandet

Sæl ved Ytri-Tunga

Efter nogle dage med oplevelser på vestkysten af Island vendte vi snuden mod sydkysten, undervejs besøgende nogle af Islands mest besøgte attraktioner  - den gyldne cirkel med geysere, Gullfoss mm. Indlæg coming up, stay tuned...